گزیده از رساله حقوق امام سجاد

گزیده ای از رساله حقوق امام سجاد

از ثابت بن دینار نقل شده که امام علی بن الحسین زین العابدین فرمود:
حق خداوند بزرگ برتو این است که او را پرستش کنی و چیزی را شریک او قرار ندهی و چون با اخلاص چنین کردی خداوند بر خود لازم میداند که امر دنیا و آخرت تورا کفایت کند.
و حق نفست بر ت  این است که ان را گرامی داری و (به دورش داری) از فحش،و عادت دهی به نیکویی و ترک زیاده گویی بی فایده و نیکی به مردم و خوشگفتاری درباره مردم.
و حق گوش تو این است که آن را منزه کنی از شنیدن غیبت و شنیدن آنچه شنیدنش حلال نیست.
و حق چشم این است که بپوشانی ان را ازآنچه برایش حلال نیست،وبه واسطه نظر نمودن با چشم عبرت بگیری.
و حق دو دست بر تو این است ک دراز نکنی انها را به انچه برای تو حلال نیست و حق پاهایت این است که به وسیله انها نروی به سوی انچه بر تو حلال نیست،که با انها در )صراط( حرکت خواهی کرد،پس بنگر که نلغزی و در اتش نیافتی.
و حق شکمت این است که ان را ظرف غذای حرام قرار ندهی و پیش از سیری نخوری.
و حق عورت تو این است که ان را از زنا نگهداری و حفظ کنی از اینکه به ان نظر شود.
و حق نماز این است که بدانی نماز وسیله ورود انسان به سوی خداست و تودر حال نماز در پیشگاه خدا ایستاده ای،چون این حالت را دانستی،باید همچون بنده ای زبون،خوار،مشتاق،ترسنده،امیدوار،هراسان،ناتوتن،زاری کننده و تعظیم کنندا و با سکونت و وقار در پیشگاهش ایستاده باشی و با دلت نماز را بپذیری و ان را با حدود و حقوقش اقامه کنی.
و حق حج این است که بدانی حج مهمان شدن برای خدا و فرار از گناهان به سوی خداست،ودر حج توبه ات،قبول شده و وظیفه ای که بر تو واجب گشته انجام یافته است.
و حق روزه این است که بدانی روزه حجابی است که خداوند بر زبان و گوش و چشم و شکم و فرج تو قرار داده تا تو را از اتش بپوشاند،پس اگر روزه را ترک کنی پوشش خدا را بر خودت پاره کرده ای.

این بخشی از رساله حقوق امام سجاد، برگزیده کتاب جهاد با نفس بود که در ادامه بخش های دیگر از رساله حقوق امام را منتشر خواهیم کرد.

کفران نعمت(برگزیده کتاب جهاد با نفس(