احادیث معصومین

چند حدیث از پیامبر پیرامون یاداوری اخرت

احادیث پیامبر پیرامون یاداوری اخرت

چند حدیث از پیامبر اکرم پیرامون یاداوری اخرت.

1-رسول اللّه صلی الله علیه و آله : یَکفیکُم مِنَ النَّفلِ ذِکرُ الآخِرَةِ.   

حدیث پیامبر خدا صلی الله علیه و آله : براى تفکّر ، همین شما را بس که به یاد آخرت باشید. 

  

2-عنه صلی الله علیه و آله ـ لِعَلِیٍّ علیه السلام ـ : یا عَلِیُّ ، مَثِّلِ الآخِرَةَ فی قَلبِکَ وَالمَوتَ نَصبَ عَینَیکَ ، ولا تَنسَ مَوقِفَکَ بَینَ یَدَیِ اللّه ِ ، وکُن مِنَ اللّه ِ عَلى وَجَلٍ ، وَاذکُر نِعَمَ اللّه ِ ، وَاکفُف عَن مَحارِمِ اللّه ِ ، ونابِذ  حدیث هَواکَ. 

   حدیث پیامبر خدا صلی الله علیه و آله ـ خطاب به على علیه السلام ـ : اى على! آخرت را در دلت مجسّم کن [و همواره به یاد آن باش] و مرگ را پیش چشم خود قرار بده و ایستادنت را در پیشگاه خداوند [در روز رستاخیز براى داورى و رسیدگى به اعمال] ، فراموش مکن و از خدا بیمناک باش و نعمت هاى خدا را [همواره] به یاد داشته باش و از حرام هاى خدا باز ایست و با هوس خود ، مخالفت کن .

 

  3- عنه صلی الله علیه و آله : رَحِمَ اللّه ُ عَبدا اِستَحیا مِن رَبِّهِ حَقَّ الحَیاءِ ؛ فَحَفِظَ الرَّأسَ وما حَوى ، وَالبَطنَ وما وَعى ، وذَکَرَ القَبرَ وَالبِلى ، وذَکَرَ أنَّ لَهُ فِی الآخِرَةِ مَعادا. 

   پیامبر خدا صلی الله علیه و آله : رحمت خدا بر آن بنده اى که از پروردگارش ، چنان که مى باید ، شرم کرد ؛ پس ، سر و آنچه را در سر است ، و شکم و آنچه را [از خوراک [در شکم قرار مى گیرد ، [از ناپاکى و حرام] نگه داشت و قبر و پوسیدن را [همواره [یاد کرد و به یاد داشت که او را در آخرت ، بازگشتى است!  

 

 4-عنه صلی الله علیه و آله : بِئسَ العَبدُ عَبدٌ سَها ولَها ونَسِیَ المَقابِرَ وَالبِلى ، بِئسَ العَبدُ عَبدٌ عَتا وطَغى ونَسِیَ المُبتَدَأَ وَالمُنتَهى. 

 پیامبر خدا صلی الله علیه و آله : بد بنده اى است آن بنده اى که دچار سرگرمى و غفلت است و قبرستان و پوسیده شدن را از یاد برده است! بد بنده اى است آن که نافرمانى و سرکشى کرده و آغاز و فرجام را به فراموشى سپرده است!

وبگاه شهید محسن حججی