احادیث جهاد با نفس

احادیث پیرامون جهاد با نفس

1) حضرت امام صادق فرمود:پبامبر گروهی را به جنگ با کفار فرستاد و چون بازگشتند،فرمود:خوشا به حال مردمی که جهاد کوچک را به پایان رسانده و جهاد بزرگتر برایشان باقی است


سوال شد:ای رسول خدا جهاد بزرگتر کدام است؟فرمود:جهاد با نفس!


2)امام صادق فرمود:بار خود را خودت حمل کن که دیگری بارت را بر نخواهد داشت(بر نفس خود مسلط باش وار انچه برای نجات و کمال خویش استفاده کن)


3)امام صادق به مردی فرمود:تو خودت دکتر خودت هستی بیماری ات برایت روشن است،و نشانه های سلامتی را هم میشناسی و دوای دردت نیز برایت مشخص شده است پس دقت کن که چگونه با نفست برخورد کنی.


4)امام صادق به مردی فرمود:قلب خود را قرین و همراه نیکو و فرزند شایسته ای برای خود قرار ده،دانش خود را برای خودت پدری قرار ده که از ان پیروی کنی،و نفس خود را برای خویش دشمن قرار ده که با ان مبارزه کنی،و مال خویش را امانتی قرار ده که باید آن را برگردانی.


5)از سخنان رسول خدا این بود که می فرمود:قوی و استوار ان کسی است که بر نفس خویش غلبه کند.


6)حضرت امام صادق فرمود:هر که قلب خودرا واعظ خویش قرار ندهد ودر وجودش بازدارنده ای نداشته باشد،دشمن بر وی غلبه میکند.


7)امام صادق از پدرانش روایت کرده که پیغمبر ضمن وصیت خود به علی بن ابیطالب فرمود:ای علی بهترین جهاد انیان این است که صبح کند ودر فکر ظلم به کسی نباشد.


8)امام صادق فرمود:هرکه بر نفس خویش در هنگام ذوق و رغبت ،ترس و وحشت، و خشم و خشنودی،مالک شود،خداوند جسد اورا بر اتش حرام میکند.


9)امام کاظم از پدرانش نقل فرمود که حضرت امیرالمومنین به نقل از رسول خدا فرمود بهترین جهاد،جهاد کسی است که با نفس خویش مبارزه کند.


10)پیامبر اکرم فرمود:مجاهد کسی است که با نفس خویش جهاد کند.


منبع:کتاب جهاد با نفس -صفحه 5-7

مولف:شیخ حر عاملی

مترجم:حجت الاسلام حمید صالح ابولقاسمی

بازنگری:حجت السلام ابولفضل سبزی


گرداوری:پایگاه مذهبی شهید حججی