درمان باد شکم در روایات

 درمان باد شکم در روایات

کلمه ریح و ریاح آمده است .
ریح بیشتر به التهاب گفته می شود . ولی کلمه ی ریاح بیشتر اوقات به باد شکم گفته می شود و در موارد اندکی به معنای التهاب هم اطلاق می شود . 
وجود باد در شکم تا حدودی ضروری است ، چونکه سبب حرکت غذا در روده ها می شود و با فشار روی غذا سبب می شود که غذا در پیچ و خم های طولانی روده ها حرکت کند .عبور غذا از 25 متر روده کوچک و روده بزرگ نیاز به فشار مضاعف دارد و فشارش هم همین بادی است که در روده ها تولید می شود و سبب خروج مدفوع و فضولات در روده ها می شود .
1_زیتون
 در روایت آمده است " از زیتون نزد امام صادق (ع) یاد کردند و مردی گفت باد آور است و حضرت فرمود نه باد را میراند .
2_برگ ترب
 در روایت آمده است " حنان بن سدیر می گوید با امام صادق (ع) بر سر یک سفره بودیم ، پس به من یک ترب داد و فرمود ای حنان ترب بخور که در آن سه خصلت است : برگش بادشکن است _ مغزش بول گشا و بنش بلغم بر است .
3_تره
 در روایت آمده است " در باره ی تره از امام صادق (ع) پرسش شد فرمودند : تره بخور که در آن چهار خصلت است : دهان را خوشبو می کند _ بادها را میراند _ بواسیر را علاج می کند و کسی که برا آن مداومت کند از جذام در امان باشد .
تره در ابتدا دهان را بدبو می کند ولی به مرور زمان دهان را خوشبو و تمیز می کند .
4_زنیان و مغز گردو
 یکی از باد شکن های قوی و مؤثر زنیان با مغز گردو است .
در روایت آمده است " زنیان و گردو هرگاه با هم مصرف شوند ؛ بواسیر راخوب می کند و باد را می برد و رنگ پوست را نیکو و معده را زبر و کلیه را گرم می گرداند و آویشن ونمک بادها را از قلب می برد و عروق را باز می کند .
5_عسل
 یکی از درمان های باد و ریح ، عسل است . پیامبر (ص) فرمود " عسل شفا و درمان برای دور کردن باد و تب است.

بهتر است از این مطلب هم دیدن کنید: از نمک دریا تا نمک های شیمیایی

6_لوبیا
 معروف بین مردم این است که لوبیا بادزا است اما در روایت آمده است که لوبیا باد شکن است و باد را طرد می کند . کلینی از امام صادق (ع) نقل می کند که لوبیا باد پنهان را طرد می کند .
7_سکبینَج
 نوعی صمغ است که در فارسی به آن سِکبینه گفته می شود . محل رویش آن در ایران است و در کشورهای دیگر به آن صمغ الریح یعنی صمغِ باد می گویند . امام صادق (ع) فرمود " فکر کن در عقاقیر و ادویه که هر یک خاصیتی داشته ، یکی در مفاصل بدن نفوذ می کند و مواد غلیظه را می کشد مانند شیطرج و دیگری سودا را دفع می کند مانند افتیمون و دیگری بادها را دفع می کند مانند سکبینج .
8-مرکب چهار
 در روایت آمده است " این داروی خوب است برای درد پهلو و شکم و بادهای مفاصل و کسی که نمی تواند بول کند و کسی که نتواند بول را نگهدارد و طپش دل و شماره افتادن نفس و نفخ و رودل کردن .

برگرفته از:
کانال طب اسلامی-تبریزیان