از نمک دریا تا نمک های شیمیایی

از نمک دریا تا نمک شیمیایی

دکتر روازاده-نمک دریا

گزارش شنیدنی دکتر روازاده ،درباره فواید نمک دریا و مضررات نمک های کارخانه با ید های شیمیایی. .

از نمک دریا تا نمک های شیمایی گزارشی با بحث های شنیدنی از دکتر روازاده که ایا نمک های صنعتی کارخانه سالم هست؟

-علت نجات کوهنورد مفقود شده بعد از47روز؟

-چرا در ایران با وجود داشتن دریاچه های بزرگ نمک از نمک های دارای ید شیمیایی استفاده میشود؟

-ایا نمک دریا باعث فشار خون میشود؟ازمایشات درباره نمک

-اگر نمک مضر است چرادر احادیث درباره نمک فواید زیادی گفته شده است؟

-چگونه تشخیص دهیم که نمک قلابی نیست و طبیعی ست؟

-درباره فواید نمک خوراکی چه میدانید؟

-یدهای شیمیایی نمک های بازار از چه کشوری وارد میشود؟

نجات معجزه اسا یک کوهنورد بعد از47 روز

کوهنورد مفقود شده در هیمالیا ۴۷ روز بعد زنده پیدا شد. 

به گفته پزشکان او در این مدت با آب و نمک طبیعی خودش را زنده نگهداشته بود.

(منبع: خبرگزاری تسنیم)

نمک یک غذای کامل است که لقب طلای سفید دارد و این خبر برای مخالفان و نمک نشناسان که آنرا سم سفید معرفی میکنند یک حجت است که شاید این معجزه الهی را از مردم دریغ نکنند.

البته منظور از نمک، نمک دریا وطبیعی است نه نمک یددار شیمیایی . (کانال مصاف)

احادیث درباره نمک

رسول خدا (ص): یا علی ! غذا خوردن را با نمک شروع کن و با نمک تمام کن. چرا که هر کس این کار را بکند ، خداوند بسیاری از بلاها و مریضی ها را از او دفع می کند که کمترین آن ها جذام است. الکافی؛ ج‏۶ ؛ ص۳۲۵

امام باقر (ع): نمک شفای هفتاد (بی نهایت) بیماری است و اگر مردم خواص نمک را می دانستند برای درمان مریضی ها فقط از آن استفاده می کردند. الکافی؛ ج‏۶ ؛ ص۳۲۶

رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم): ای ابوذر! بدان که دوای هر چه بگندد نمک است و آنگاه که نمک بگندد، مر او را دارویی نیست.منبع: الوافی؛ جلد 26، ص:192

امام صادق (ع) می‌فرمایند: «بر شما باد این دو سفید، نان و نمک، زیرا در نمک ایمنی از جذام و پیسی و جنون است.» منبع: دانشنامه احادیث پزشکی،محمد محمدی ری شهری، ج۱، ص۴۸۰

️متولیان بهداشت جهانی 3 ماده سفید را سم می دانند، که یکی از آنها نمک است️

از امام صادق(ع) از پیامبر (ص) نقل شده: اگر مردم بدانند در نمک چه خصوصیتی است دیگر نیازمند تریاق نخواهند بود.» از این روایت معلوم می‌شود که نمک برتر از تریاق است. منبع: بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج۶۲، ص۲۰۸

️ تریاق پادزهری است که سموم را در بدن منهدم و دفع می کند.

◀️کوهنورد فوق الذکر اگر از نمک ید دار شیمیایی استفاده می کرد هرگز زنده نمی ماند همانطور که ما نمک ید دار شیمیایی و غیر طبیعی را به حیوانی مانند گوسفند باردار می خورانیم و در طی 24 ساعت نوزاد خود را سقط کرده و بیش از 50درصد از آنها دچار کوری می شوند.

اینجاست که علم اسلامی - ایرانی ما می گوید بدن انسان از مثلثی بنام مثلث الکیان(آب، روغن، نمک) ساخته شده است.

مسلم و مکفی است که کوهنوردی با داشتن 2 مورد از 3 مورد مذکور بتواند 47 روز زنده بماند، ما می توانیم این مطلب را بر دو گروه تحقیقاتی انسانی به راحتی آزمایش نموده و ببینید چگونه گروهی که از نمک ید دار شیمیایی استفاده می کنند هلاک و کسانی که از نمک ید دار طبیعی و غیر شیمیایی استفاده می کنند به مانند همان کوهنورد با صلابت و سلامت زنده می مانند. (1)

واردات یدهای شیمیایی

ید های شیمیایی از کجا وارد ایران شد؟

در نمک های موجود در بازار که به اسم نمک تصفیه شده حاوی یُد شیمیایی عرضه می شوند، نمک تجزیه می گردد و تنها حاوی سدیم(Na) و کلر(Cl) می باشد و سپس یُد شیمیایی به آن اضافه می شود.

عموم یُد شیمیایی مورد استفاده در یُد دار کردن نمک های تصفیه شده از کارخانه ویلیام بلیت انگلیس (William Blythe) تهیه می شود که بدون ممانعت علی رغم تحریم ها وارد ایران می گردد! و در ابتدا مدتی مجانی به ملت ایران عنایت می شده است! لذا ما هرگز یُدی را که از انگلیس به این کشور وارد شده به گلوی فرزندانمان نخواهیم ریخت.

950 سال حضرت نوح با نمکهای طبیعی و آتشِ ذغال سر کرد، حال از انگلستان ندا می رسد که نمک همچون هروئین مضر است و آتشِ ذغال سرطان زا می باشد!! مطمئن باشید وقتی مردم ما کاملاً متوجه شوند که انگلیسی ها نمکهای خوب و طبیعی را به ملکه انگلستان و از ما بهتران می خورانند آن وقت است که آنها مجبور خواهند شد مقاله بدهند که نمک حاوی ید شیمیایی سرطانزا است.

به هر دلیلی اگر جلوی پخش و عرضه و فروش نمک طبیعی عطاریها گرفته شود، مردم از عطاریها بخواهند که نمک درب منزل آنها تحویل داده شود و یا به هر طریقی از سنگ نمک استفاده نمایند. (2)

ازمایش نمک دریا با نمک های بازار

نمک دریا

ازمایش نمک دریا دکتر روازاده

نمک بازار

ازمایش نمک بازار-دکتر روازاده

همانطور که مشاهده می کنید میزان سرب (pb) که یک آلودگی در مواد غذایی محسوب می شود در نمک تصفیه شده با مهر تأیید وزارت بهداشت ۲۸۴ است. در حالیکه میزان سرب (pb) در نمک دریای کامل فقط ۱۲ است. میزان کلسیم(Ca) موجود در نمک تصفیه شده ۱۱۲۰ و کلسیم (ca) موجود در نمک دریای کامل ۴۲۰۰، پتاسیم (k) نمک تصفیه شده ۲۶۰ و پتاسیم نمک دریای کامل ۱۲۰۰ است.

میزان کلسیم و پتاسیم بالا در یک ماده غذایی و در رژیم غذایی، فشار خون فرد را تنظیم کرده و از ابتلا به فشار خون بالا جلوگیری می کند و میزان هر دوی این عناصر در نمک دریای کامل چندین برابر نمک تصفیه شده است.

منیزیم (Mg) عنصری بسیار ارزشمند در بدن است که نقشهای بسیار کلیدی در بدن ایفا می کند. منیزیم موجود در نمک دریای کامل ۲۵۰۰ است یعنی نمک دریا خود به تنهایی یک منبع ارزشمند و ارزان برای این عنصر حیاتی است در حالیکه میزان منیزیم در نمک تصفیه شده ۹۳ می باشد.

عنصر اصلی که باعث بالا رفتن فشار خون در بدن می شود سدیم (Na) است که میزان مصرف آن در طی روز نباید زیاد باشد. این عنصر (سدیم) در نمک تصفیه شده ۳۴ است، در حالیکه میزان آن در نمک کامل دریا کمتر یعنی ۲۲ می باشد. میزان آهن(fe) موجود در نمک تصفیه شده ۱۲۰ بوده و مقدار آن در نمک دریای کامل کمتر از ۵ است و میزان آهن بدن تأثیری در میزان فشار خون فرد ندارد. هیچ تأکیدی هم از سوی دکتر روازاده مبنی بر تأمین آهن بدن از راه نمک دریا صورت نگرفته است. عناصر کلیدی مؤثر در تنظیم فشار خون فرد سدیم(Na)، پتاسیم(K)، کلسیم(Ca) و منیزیم (Mg) هستند. تمام مدارک و مستندات علمی این بررسی در مجموعه تحت مدیریت دکتر روازاده موجود بوده و قابل عرضه در هر محفل علمی و قانونی می باشد. (3)

نمک قلابی

نمک دریای اصل (طبیعی) که از دریاچه های ایران به صورت طبیعی برداشت شده حاوی ید و دیگر ریز مغذی های مورد نیاز بدن از جمله منیزیم، کلسیم، پتاسیم، منگنز و روی (zinc) می باشد و به دلیل وجود همین ریز مغذی ها به رنگ خاکستری کم رنگ است.

متاسفانه اخیراً نمک های بسته بندی شده ای در بازار با عناوین گوناگون به اسم نمک دریا عرضه شده اند که فاقد ید و ریزمغذی ها می باشند .

لازم به ذکر است رنگ سفید این نمک ها نشان از فقدان ید و ریز مغذی های دیگر مورد نیاز بدن است. (4)

فواید نمک طبیعی

۱- آماده سازی بدن برای پذیرش غذا بوسیله استفاده از نمک برای شروع غذا (بدلیل تندی با تحریک ترشحات مانند بزاق مانند هشدار عمل می‌کند).

۲- موثر در درمان جنون بوسیله خوردن نمک در اول و پایان غذا.

۳- درمان خونریزی، رخم چرکی و گسترش یافته جهت پانسمان زخم بوسیله پر کردن زخم با ترکیب روغن زیتون و نمک

۴- درمان پف زیر چشم (اگر علت آن مشکل در تیروئید باشد که باعث چاقی کل بدن میشود).

۵- موثر در درمان کم کاری یا پر کاری تیروئید بوسیله استفاده از نمک دریا و سنگ نمک بجای نمک ید دار است. ۶- درمان پلیپ_رحم (گوشت اضافی در رحم) به طریقه نشستن در اب نمک دریا.

۷- درمان پلیپ_بینی بوسیله قرقره کردن آب و نمک یا استفاده از قسط و نمک.

۸- درمان گواتر کم کار بوسیله مصرف نمک دریا.

۹- درمان گرفتگی قلب و باز کردن رگ های بسته بوسیله مصرف آویشن و نمک.

۱۰- رفع زردی دندان بوسیله مسواک زدن با چوب اراک و نمک دریا.

۱۱- درمان کیست و عفونت لثه بوسیله قرقره کردن نمک.

۱۲- درمان سستی_لثه (جهت تقویت لثه) بوسیله مزمزه کردن آب نمک اندرانی و مالیدن نمک به لثه و دندان (اگر نمک اندرانی با کف دریا همراه باشد دندان را سفید هم می کند).

۱۳- درمان گل_مژه (شبیه ورم_چشم) بوسیله مالیدن نمک. ۱۴- موثر در درمان غلبه بلغم بوسیله استفاده از مخلوط آویشن و نمک.

۱۵- موثر در درمان‌ عمومی مسمومیت‌ها (مسمومیت غذایی، مسمومیت با زهر، مارگزدگی و عقرب‌گزیدگی، مسمومیت داخلی براثر کم‌کاری و اختلال کلیه یا طحال و…) بوسیله مالیدن #نمک_دریا بر محل (یا مخلوط کردن نمک دریا با آب و خواندن سوره حمد و معوذتین بر آب و خوردن یک جرعه سپس مالیدن نمک بر محل؛ مثلا در عقرب گزیدگی).

۱۶- زیاد کردن آب منی و پشت (تقویت قوه جنسی) بوسیله استفاده از ترکیب مرزه و نمک و آویشن. (5)


در صورت مشکل در دانلود این فایل صوتی میتوانید فایل متنی را مطالعه کنید.

متن گزارش:

اختلاف نظر پزشکان درباره مصرف نمک دریا، موجب سرگردانی مردم درباره مصرف این ماده خوراکی شده.

پیک نیمروزی ۱۳۹۳/۱۱/۱۱

هرچه بگندد نمکش می‌زنند، این شعر اهمیت نمک را در جامعه انسانی نشان می‌دهد. اگر پیکر مردان نمکی پس از هزاران سال، در معادن نمک کشف نمی‌شد، شاید تا این حد کاربرد نمک برای روشن نبود؛ اما بخشی از پزشکی امروز، سلاح خود را به روی نمک تیز کرده و این ماده سفید را کشنده و مصرف آن را خودکشی می‌داند. دکتر رفیعی فر، سرپرست اداره آموزش وزارت بهداشت:

رفیعی فر: ما سه تا سم سفید داریم نمک شکر و هروئین روایات دینی ما را به استفاده از نمک، قبل و بعد از غذا، توصیه کرده؛ نمک، گاه غذای اصلی امام علی -علیه‌السلام- بوده است. پزشکان معتقد به طب سنتی و ایرانی، هرچند بانمک صنعتی و دستکاری‌شده مخالف‌اند اما نمک طبیعی به‌ویژه نمک دریا را نجات‌بخش می‌دانند. دکتر مینایی، متخصص بافت و جنین‌شناسی و معاون سابق پژوهشی در دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران.

مینایی: نمک دریا یک طلای سفید هست.

نمک تصفیه‌شده صنعتی یا نمک دریا؟ امروز عمده بحث‌ها درباره این دو نمک است. نمکی که امروز با مجوز وزارت بهداشت در بازار ایران به فروش می‌رسد، تصفیه و املاح معدنی آن گرفته‌شده. از حدود دو دهه پیش، به علت مشاهده کمبودید در بعضی مناطق ایران، به همه نمک‌ها ید اضافه‌شده همه مجبورند این ید را مصرف کنند. نمک‌های دیگر، نمی‌توانند مجوز بگیرند و ازنظر دکتر سیاری معاون وزارت بهداشت، عرضه‌کنندگان آن شیادند:

دکتر سیاری: یک آدم شیاد کلاه‌برداری هم میره یک گونی … را کامیون بارمیکنه میاره به اسم دریا می‌فروشه میگن که نمک دریا نمک سالم‌ترین معجزه میکنه نمی‌دانم این مزایا را داره درصورتی‌که همه این‌ها دروغه.

دکتر خدادوست، معاون طب سنتی وزارت بهداشت، پزشکانی را که از نمک دریا دفاع می‌کنند، به نداشتن مستند علمی متهم کرده.

دکتر خدادوست: چهارنفرمیایند یک تبلیغاتی می‌کنند روی نمک دریا این داکیومنتی رویش ندارند.

اختلاف‌نظر طب ایرانی و اسلامی با طب امروز، در عمل موجب سرگردانی مردم شده. آیا درباره مصرف نمک باید کاملاً محتاط بود و آیا نمک‌ها با یکدیگر متفاوت‌اند. مهم‌ترین مرجع حل این مشکل، سازمان غذا و دارو است. خبرنگار رادیو از دکتر دیناروند رئیس این سازمان درباره علت مخالفت وزارت بهداشت بانمک دریا پرسید. آیا آزمایشی صورت گرفته؟

خبرنگار: در مورد نمک دریا اصلاً آزمایش خاص انجام دادید یا نه؟

دیناروند: نمک دریا نمک خوراکی نیست بعضی از کشورها به‌عنوان نمکی که توش مثلاً حمام کنند یا توش بخوابند و ما مجوزی برای نمک دریا به‌عنوان خوراکی ندادیم نیازی نیست.

خبرنگار: نمک دریا که شما می‌فرمایید مصرف خوراکی نباید داشته باشد جه مواد مضری داره.

دیناروند: به‌هرحال جدا کردن فلزات سنگین وباصطلاح سایرنا خالصی‌ها ازش سخت هست بنابراین ارزش نداره یعنی ازنظر اقتصادی نمی‌صرفه.

بعضی از مراکز علمی فرانسه، اعلام کرده‌اند از نمک دریا می‌توان به‌جای خمیردندان استفاده کرد. مکاتبه خبر رادیو با مرکز تحقیقاتیان آی اچ امریکا هم نشان داد نمک دریا در این کشور تأییدشده است و شبیه نمک معمولی بعلاوه بعضی املاح. آرسنیک آن‌هم زیان‌آور نیست. نمک دریا، در فروشگاه‌های مواد غذایی برای مصرف خوراکی به فروش می‌رسد آن‌هم با مجوزهای بهداشتی. این‌ها دو ایرانی ساکن امریکا و فرانسه هستند که خود نمک دریا مصرف می‌کنند.

ابراهیمی: یک عده می‌گویند تو خارج ازکشوراصلا نمک دریا مصرف خوراکی نداره. مگه میشه هم‌چین چیزی اینجا اتفاقاً نمک دریا را قیمتش هم بالاتره توی فروشگاه‌ها می‌فروشند و ما نمک دریا همیشه استفاده می‌کنیم نمک دریا یا نمک معدن یا نمک دیگه فرقی نمی‌کنه هیچ ضرری نداره.

دکتر حسین روا زاده، از مبلغان مشهور نمک دریا است. این پزشک معتقد به طب ایرانی-اسلامی بارها نمک دریا را در آزمایشگاه‌های ایران ازجمله آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی تهران و ایتالیا آزمایش کرده. او معتقد است قضاوت درباره نمک دریا و نمک صنعتی را باید به آزمایش‌های علمی سپرد.

دکترروازاده: اصلاً یک دونه فایل بهت می‌دهم از همه دنیا کارهایی که ما کردیم آزمایشش را می‌دهیم من تو خود دانشگاه تهران این آزمایش را کردم اینو مقدار یدش هم هست و نوشتم تو سایت هم نوشتم فقط سربش مال اونها ۲۷۵ است مال ما سربش ۱۲ است آقا مگه نمی‌گویند که درازای هریک سدیمی که دارد بدن میشه علم امروز دیگه میگه ۵ تا پتاسیم وارد بدن باید بشه درغیراینصورت سدیم آنقدرآب داخل بدن را میکشه تورم میاره تمام سلول‌هایت را نابود میکنه خوب شما چرا پتاسیم این نمک را می‌گیرید بعد چرا مواد دیگه اش را می‌گیرید آن‌وقت استاندارد میاد میگه نه نمک شما آقای روا زاده استاندارد نیست میگم چرا میگه خلوصش کمه خلوص یعنی اینکه هرچی توش داره نابود کنی ید توش باشه وکلرورسدیم نه این‌ها آزمایش می‌کنه یک ماده‌ای می‌ریزند توش اگر این نمک آبی نشه این نمک تقلبیه ما اتفاقاً میگیم برعکس وقتی این ماده می‌ریزی آبی شد می‌فهمیم سرطان‌زاست چون وقتی می‌ریزی تو نمکی که این‌جوری نمیشه اون ید شیمیایی توش نیست ید طبیعیه ری اکشن با این انجام نمی‌ده آگه نمک دریابد است شما نمکی را می‌توانید در دنیا به ما معرفی کنید که دریا نیست این هم که شما به مردم می‌دهید نمک دریا دستکاری‌شده است ما میگوییم دست‌کاری نشده‌اش را بدهید به مردم توحتما باید کنکاش کنی بگیری اطلاعاتت را گروه تحقیق تازه.

دکتر مینایی، عضو هیئت‌علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه تهران و متخصص بافت‌شناسی و جنین‌شناسی می‌گوید: بررسی‌های علمی نشان می‌دهد نمک دریا که نمکی طبیعی است و دست‌کاری نشده سرشار از املاحی است که بدن انسان به آن نیاز دارد.

دکتر مینایی: نمک دریا تنها نمکی است که قابلیت جذبش در بدن انسان بر اساس نیاز بدنه چون در نمک دریا کلیسم هست فلوراید هست منیزیم هست پتاسیم هست سدیم هست آهن هست تمام عناصری که بنیان و پایه ریزمغذی‌های موردنیاز بدن را تشکیل می‌دهند تو نمک دریا هست لذا اگر مردم از نمک دریا در غذاهایشان استفاده بکنند دچار خستگی زودرس دیگه نمی‌شوند و سیستم ایمنی‌شان را هم در برابر عوامل آزار رسان تقویت میشه استخوان‌های بدن ایرانی‌ها که اخیراً اعلام کردند که ۹۰ درصد ایرانی‌ها پوکی استخوان‌دارند و یا اینکه دچار نرمی استخوان هستند به‌واسطه خوردن این نمک دریا این استحکامات استخوانی در بدن شکل میگیره و قابلیت دفاع از بدن را دربرابرعوامل آزار رسان بیشترمی‌کنه عمر انسان با سلامتی بیشتری طی میشه این نمک دریا نه‌تنها بر روی قلب هیچ نوع عارضه‌ای را ایجاد نخواهد کرد در رابطه باکم خونی بلکه کمک به تقویت سیستم قلبی عروقی انسان می‌کنه در دنیا نمک دریا آنالیز شده منظور من دریایی است دریاچه‌ای هست که از هرگونه عوامل مخرب زیست‌محیطی به دوره که ازجمله دریاچه ارومیه خودمان هست که در دنیا تکه این دریاچه را خیلی‌ها به دنبالش بودند که نمکش را صادر کنند چرا چون دنیا می‌داند این چه نمکی هست یک نوع فرهنگ‌سازی بکنیم به مردم یاد بدهیم که چگونه از نمک استفاده کنند نه اینکه بگوییم نمک بده امروزه به علت خلوص نمک‌های صنعتی که با مجوزهای بهداشتی به فروش می‌رسد، مردم مجبورند عناصری را که در نمک طبیعی یا نمک دریا موجود است، جداگانه با پرداخت پول از داروخانه‌ها تهیه کنند. آب‌های معدنی که در بطری‌ها به فروش می‌رسند، تنها مزیت خود را وجود املاح معدنی می‌دانند و بدون این املاح، تفاوتی با آب معمولی ندارند. فراوانی عناصر مفید در نمک دست‌کاری نشده به حدی است که متخصصانی مانند دکتر مینایی که بیش از دو دهه در حوزه طب سنتی پژوهش می‌کنند، نمک دریا را نه‌تنها یک ماده غذایی کامل،‌ بلکه یک دارو می‌داند! آن‌هم دارویی بدون عوارض! مینائی: جدا از اینکه در غذا ازش استفاده می‌کنند به‌عنوان یک داروی غذایی می‌توانند مطرحش بکنند نمک دریا یک طلای سفید هست برای همه بدهایی که به‌واسطه ای دچار سودا یا عوامل سیاه کننده بدن شدند این طلای سفید می‌تواند اون عوامل سیاه کننده یا عوامل کدر کننده یا عوامل آزار رسان را بر بدن از بین ببره.

یکی از مسائلی که به‌عنوان علت مخالفت بانمک دریا مطرح می‌شود، وجود مقداری آرسنیک دران است. آرسنیک ماده‌ای است که در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد و وجود آن در نمک دریا هم به‌سلامت انسان آسیب وارد نمی‌کند.

مینایی: در خیلی از ترکیبات ما آرسنیک داریم اما باید بدانیم مقدار این آرسنیک چقدره یک‌دوم اینکه باید بدانیم آیا عواملی وجود داره که جلوگیری کننده از این باشه که آرسنیک در بدن مطرح نشه و آرسنیک فقط به‌عنوان یک کیترینک مطرح هست یعنی یک حمل‌کننده مطرح هست میاد در بدن یک ماده‌ای را وارد می‌کنیم و سپس از بدن دفع میشه و هیچ نوع عوارضی را در بدن ایجاد نخواهد کرد با خیال راحت مردم ما می‌توانند استفاده کنند.

مزیت نمک دریا در مقایسه بانمک صنعتی و دست‌کاری شده، نداشتن ید شیمیایی است. دکتر حسین روا زاده پیشنهاد می‌کند به‌جای این ید خارجی، از یدهای داخلی در نمک استفاده شود.

دکترروازاده: یدی که در داخل نمک یددار هست این ید سرطان‌زاست وازکارخانه ویلیام بلت انگلیس میاد ما باید مخالف نیستیم با این ماده‌ای شیمیایی ریختن تو نمک با این مخالفیم همیشه می‌گفتند هرچه بکنند نمکش می‌زنند وای به‌روزی که بکنند نمک اون وای یعنی اینکه شما این ید را بریز روی غذای گوسفند جلوی من باهم همین کار را بکنی ۲۴ ساعته بچه‌اش را سقط می کنندوکور میشه فیلمش رادارم این‌همه نمک راداریم می‌ریزیم خیابان‌ها را مگه برف‌ها مگه را آب نمی‌کنیم این نمک را بده تو کارخانه‌های نمک ید طبیعی طبیعت ایران را سوا کنند حالا هر درصدی می‌خواهی از این نمک قاطی نمک معمولی است کن بنام نمک یددار بفروش.

بااین‌حال، رئیس سابق دانشکده طب سنتی دانشگاه تهران، حتی یدهای موجود در نمک دریا را برای مصرف معمولی مردم کافی می‌داند؛ موضوعی که نگرانی وزارت بهداشت را هم درباره کمبودید، رفع خواهد کرد.

ابراهیمی: آیا نمک دریا به‌اندازه کافی ید داره یا اینکه لازم است. بله بله ید داره ما برنامه وزارت بهداشت را احترام می‌گذاریم ولی اینکه بگوییم اینکه بگوییم آقا در نمک دریا ید نیست درست نیست در نمک دریا ید هست ید قابل‌مصرف هم هست.

ابراهیمی: آیا کافی هست مثلاً نمک معمولی استفاده نکنه آیا اون یدش کافی هست؟

بله آنالیز بکنه می‌بینید یدش به‌اندازه‌ای هست که می‌توانه بیماری هم که مبتلابه کاهش یون ید هست استفاده بکنه وقتی این نمک دریا آنالیزش در منطقه با منطقه فرق داره این نمک دریاچه ارومیه ما ید وجود داره و این ید جالبه که قابل‌مصرف هم هست.

نمک، ماده غذایی مشترک میان جوامع انسانی است، چه فقیر و چه غنی. منتشر کردن آنالیز نمک دریا و نمک صنعتی، گواه خوبی برای اثبات ارزش غذایی و بهداشتی هر یک از این دو ماده متفاوت است؛ بدون اینکه مدافعان هریک به شیاد بودن متهم شوند. هرچند ممکن است عده‌ای، با فروش نمک تصفیه‌شده به‌جای نمک دریا، سوءاستفاده‌هایی کنند، اما اطلاع‌رسانی درباره چگونگی تشخیص نمک دریا و غیر آن، راه‌حل خوبی برای پیشگیری از این سوءاستفاده‌ها است. (6)

برای دانلود این گزارش روی لینک مورد نظر کلیک کنید

مشخصات فایل
عنوان: گزارش رادیو ایران-نمک دریا
حجم فایل:2.58مگابایت