احادیث تکان دهنده احتکار

احادیث تکان دهنده احتکار

احادیث احتکار

احادیث تکان دهنده امامان درباره احتکار اجناس و فرد احتکار کننده....

چند حدیث تکان دهنده درباره احتکار اجناس که تا حالا نشنیده اید و اصلا شاید فکر نکرده باشد کسی که جنسی را احتکار میکنند به امید گران شدت و یک سودی بردن از این کالا ها.

 

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :

لا یَحْتَکِرُ إلاّ الخَوّانونَ . جز خیانتکاران، احتکار نمى کنند .

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : لا یَحْتَکِرُ إلاّ خاطئٌ . کسى جز گنهکار، دست به احتکار نمى زند .

امام على علیه السلام : الاحْتِکارُ داعِیَةُ الحِرْمانِ احتکار، موجب محرومیت است.

امام على علیه السلام : الاحْتِکارُ شِیمَةُ الفُجّارِ . احتکار، خوى نابکاران است .

امام على علیه السلام : الاحْتِکارُ رَذیلَةٌ . احتکار، رذیلت است .

امام على علیه السلام : الاحْتِکارُ مَطِیَّةُ النَّصَبِ . احتکار، مرکب رنج است.

امام على علیه السلام : مِن طَبائعِ الأغْمارِ إتْعابُ النُّفوسِ فی الاحْتِکارِ به رنج افکندن خود براى احتکار از خصلتهاى ابلهان است .

امام على علیه السلام ـ در فرمان زمامدارى مصر به مالک اشتر ـ نوشت : ··· و اعْلَمْ ـ مَع ذلکَ ـ أنّ فی کثیرٍ مِنهُم ضِیقا فاحِشا ، و شُحّا قَبیحا ، و احْتِکارا للمَنافِعِ ، و تَحَکُّما فی البِیاعاتِ ، و ذلکَ بابُ مَضَرَّةٍ للعامَّةِ ، و عَیْبٌ على الوُلاةِ ، فامْنَعْ مِن الاحْتِکارِ ؛ فإنَّ رسولَ اللّه ِ صلى الله علیه و آله مَنعَ مِنهُ . ···

با این همه ، بدان که بسیارى از تاجران در داد و ستد بیش از اندازه سختگیرند و بخل ورزى ناپسندى دارند و به منظور سود بیشتر کالا را احتکار مى کنند و به دلخواه نرخ گران مى بندند و این کار براى توده مردم زیانبار و براى حکمرانان عیب و ننگ است . بنا بر این ، از احتکار جلوگیرى کن ؛ زیرا که رسول خدا صلى الله علیه و آله از آن منع فرموده است .

امام على علیه السلام : کُلُّ حُکْرَةٍ تَضُرُّ بالنّاسِ و تُغْلی السِّعْرَ علَیهِم فلا خَیرَ فیها هر احتکارى که به مردم زیان رساند و نرخها را بالا برد خیر و برکتى ندارد.

امام صادق علیه السلام : إنَّ اللّه َ عزّ و جلّ تَطَوّلَ على عِبادِهِ بالحَبَّةِ فسَلّطَ علَیها القُمَّلَةَ ، و لو لا ذلکَ لخَزَنَتْها المُلوکُ کما یَخْزُنونَ الذَّهَبَ و الفِضَّةَ . خداوند عزّ و جلّ با نعمت دانه (گندم و···) بر بندگانش منت نهاد و شپش را آفت آن قرار داد و اگر نه چنین بود زمام داران آن را نیز همچون زر و سیم مى اندوختند . محتکر پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : المُحْتَکِرُ مَلْعونٌ . محتکر، ملعون (به دور از رحمت خدا) است .

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : المُحتَکِرُ فی سُوقِنا کالمُلْحِدِ فی کِتابِ اللّه ِ . کسى که در بازار ما دست به احتکار زند به منزله کسى است که کتاب خدا را انکار کند .

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : یَقومُ المُحتَکِرُ مَکْتوبٌ بَینَ عَیْنَیهِ : یا کافِرُ ، تَبَوّأْ مَقْعدَکَ مِن النّارِ ! در قیامت بر پیشانى محتکر نوشته شده است: اى کافر! جایگاهت دوزخ باد!

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : بِئسَ العَبدُ المُحتَکِرُ ، إنْ أرْخَصَ اللّه ُ تعالى الأسْعارَ حَزِنَ ، و إنْ أغْلاها اللّه ُ فَرِحَ . بد بنده اى است محتکر ! اگر خداوند متعال قیمتها را کاهش دهد، او اندوهگین مى شود و اگر گران کند شاد مى گردد .

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : یُحْشَـرُ الحَکّـارونَ و قَتَلَةُ الأنْفُـسِ إلى جَهَنّمَ فی دَرَجةٍ . محتکران و آدم کشان در جهنم هم درجه اند .

 امام على علیه السلام : المُحْتَکِرُ مَحرومٌ نِعْمتَهُ . محتکر، از نعمت خود محروم است .

امام على علیه السلام : المُحتَکِرُ البَخیلُ جامعٌ لمَن لا یَشْکُرُهُ ، و قادِمٌ على مَنْ لا یَعْذِرُهُ محتکرِ بخیل براى کسى (وارث) گرد مى آورد که از او تشکر نمى کند و به سوى کسى (خداوند) مى رود که عذرش را نمى پذیرد.

امام على علیه السلام : المُحتَکِرُ آثِمٌ عاصٍ . محتکر، گنهکار و عصیانگر است . آن که چهل روز احتکار کند پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : مَن جَمعَ طَعاما یَتَربّصُ بهِ الغَلاءَ أربَعینَ یَوما فقد بَرِئَ من اللّه ِ و بَرِئَ اللّه ُ مِنهُ . هر کس خوراکى را به امید گران شدن چهل روز انبار کند از خداوند برى شده و خدا نیز از او برى و بیزار است .

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : أیُّما رجُلٍ اشْتَرى طَعاما فکَبسَهُ أربَعینَ صَباحا یُریدُ بهِ غَلاءَ المُسلِمینَ ، ثُمَّ باعَهُ فتَصدّقَ بثَمنِهِ لَم یَکُنْ کَفّارَةً لِما صَنَعَ . هر کس خوراکى را بخرد و براى این که آن را به مسلمانان گران بفروشد چهل روز انبار کند و پس از چهل روز آن را بفروشد و همه درآمد آن را هم صدقه بدهد کفاره گناه او نخواهد شد .

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : مَنِ احْتَکَرَ فَوقَ أربَعینَ یَوما ، فإنَّ الجَنّةَ تُوجَدُ رِیحُها مِن مَسیرَةِ خَمسِمائةِ عامٍ ، و إنّهُ لَحَرامٌ علَیهِ . هر کس بیش از چهل روز احتکار کند، بوى بهشت ، که از مسافت پانصد سال به مشام مى رسد ، بى تردید بر او حرام است . پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : مَنِ احْتَکَرَ طَعاما علـى اُمَّتـی أربَعینَ یَوما و تَصَدّقَ بهِ لَم تُقْبَلْ مِنهُ هر کس خوراکى را بر امت من چهل روز احتکار کند ، اگر همه آن را هم صدقه بدهد، از او پذیرفته نشود . 

پی نوشت: میزان الحکمه،جلد سوم

 

منبع: ahlolbait.com