پایگاه مذهبی شهید حججی

سایت مذهبی شهید حججی در زمینه های سخنرانی های صوتی و تصویری،درس هایی از قران،کتاب های مذهبی،نرم افزار مذهبی و دیگر زمینه ها فعالیت دارد

پایگاه مذهبی شهید حججی

سایت مذهبی شهید حججی در زمینه های سخنرانی های صوتی و تصویری،درس هایی از قران،کتاب های مذهبی،نرم افزار مذهبی و دیگر زمینه ها فعالیت دارد

چهارشنبه, ۸ آذر ۱۳۹۶، ۰۴:۱۰ ق.ظ

تفسیر بقره قرائتی ایه181

تفسیر بقره قرائتی

تفسیر بقره قرائتی-ایه 181

تفسیر قران-سوره بقره ایه 181

تفسیر بقره قرائتی قران کریم ایه 181به همراه فایل تصویری تفسیر سوره بقره.

تفسیر قران کریم ،سوره بقره ایه 181 از حجت السلام قرائتی به همراه فایل تصویری.

 سوره بقره ایه 2: ﺫَ ﻟِﻚَ ﺍﻟﻜِﺘَﺎﺏُ ﻟَﺎ ﺭَﻳْﺐَ ﻓِﻴﻪِ ﻫُﺪﻱً ﻟِّﻠْﻤُﺘَّﻘِﻴﻦَ ﺁﻥ ﻛﺘﺎﺏ (ﺑﺎ ﻋﻈﻤﺖ ﻛﻪ) ﺩﺭ (ﺣﻘّﺎﻧﻴﺖ) ﺁﻥ ﻫﻴﭻ ﺗﺮﺩﻳﺪﻱ ﺭﺍﻩ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻱ ﭘﺮﻫﻴﺰﮔﺎﺭﺍﻥ ﺍﺳﺖ.

ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ:

«ﻟﺎﺭﻳﺐ ﻓﻴﻪ» ﻳﻌﻨﻲ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍﺳﺖ، ﺷﻜّﻲ ﻧﻴﺴﺖ.

ﺯﻳﺮﺍ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺁﻥ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺟﺎﻳﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻦ ﺷﻚّ ﻭﺗﺮﺩﻳﺪ ﺑﺎﻗﻲ ﻧﻤﻲ ﮔﺬﺍﺭﺩ ﻭﺍﮔﺮ ﺷﻜّﻲ ﺩﺭ ﻛﺎﺭ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﺨﺎﻃﺮ ﺳﻮءﻇﻦ ﻭﺭﻭﺣﻴّﻪ ﻟﺠﺎﺟﺖ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺍﺳﺖ. ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: «ﻓﻬﻢ ﻓﻲ ﺭَﻳﺒﻬﻢ ﻳَﺘﺮﺩّﺩﻭﻥ»(١٠٢)

ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺷﻜّﻲ ﻛﻪ ﺧﻮﺩ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ، ﺳﺮﺩﺭﮔﻢ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﻫﺪﻑ ﻗﺮﺁﻥ، ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻣﺮﺩم ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﻣﺴﺎﺋﻠﻲ ﺍﺯ ﻗﺒﻴﻞ ﺧﻠﻘﺖِ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﮔﻴﺎﻫﺎﻥ ﻭ ﺣﻴﻮﺍﻧﺎﺕ ﻭ... ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻮﺟّﻪ ﻣﺮﺩم ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ، ﻣﻮﺟﺐ ﺗﻮﺟّﻪ ﺑﻪ ﻋﻠﻢ ﻭ ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﺣﻜﻤﺖ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﮔﺮﺩﺩ.(١٠٣)

ﻗﺮﺁﻥ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩم ﺍﺳﺖ؛ «ﻫﺪﻱً ﻟﻠﻨّﺎﺱ»(١٠٤) ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺧﻮﺭﺷﻴﺪ ﺑﺮ ﻫﻤﻪ ﻣﻲ ﺗﺎﺑﺪ، ﻭﻟﻲ ﺗﻨﻬﺎ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻲ ﺑﺮﻧﺪ ﻛﻪ ﻓﻄﺮﺕِ ﭘﺎﻙ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺣﻖّ ﺧﺎﺿﻊ ﺑﺎﺷﻨﺪ؛ «ﻫﺪﻱً ﻟﻠﻤﺘّﻘﻴﻦ» ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﻧﻮﺭ ﺧﻮﺭﺷﻴﺪ، ﺗﻨﻬﺎ ﺍﺯ ﺷﻴﺸﻪ ﻱ ﺗﻤﻴﺰ ﻋﺒﻮﺭ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ، ﻧﻪ ﺍﺯ ﺧﺸﺖ ﻭﮔِﻞ. ﻟﺬﺍ ﻓﺎﺳﻘﺎﻥ(١٠٥)،

ﻇﺎﻟﻤﺎﻥ(١٠٦)، ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ(١٠٧)، ﺩﻝ ﻣﺮﺩﮔﺎﻥ(١٠٨)، ﻣﺴﺮﻓﺎﻥ ﻭ ﺗﻜﺬﻳﺐ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ(١٠٩) ﺍﺯ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻨﺪ ﻧﻤﻲ ﺷﻮﻧﺪ. ﺳﺆﺍﻝ: ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻗﺮﺁﻥ ﻭﻣﻄﺎﻟﺐ ﺁﻥ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: «ﻟﺎﺭﻳﺐ ﻓﻴﻪ» ﻫﻴﭻ ﺷﻜّﻲ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﻴﺴﺖ. ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺧﻮﺩ ﻗﺮﺁﻥ ﺷﻚّ ﻭﺗﺮﺩﻳﺪ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺭﻩ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻲ ﺩﺍﺭﺩ: ﻳﻚ ﺟﺎ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: «ﺍﻧّﻨﺎ ﻟﻔﻲ ﺷﻚّ ﻣﻤّﺎ ﺗَﺪﻋﻮﻧﺎ ﺍﻟﻴﻪ ﻣُﺮﻳﺐ»(١١٠) ﻣﺎ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﻲ، ﺩﺭ ﺷﻚّ ﻫﺴﺘﻴﻢ. ﻭ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺷﻚّ ﺩﺭ ﻭﺣﻲ ﻭﻧﺒﻮّﺕ ﻧﻴﺰ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ: «ﺑﻞ ﻫﻢ ﻓﻲ ﺷﻚ ﻣﻦ ﺫﻛﺮﻱ»(١١١)

ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻱ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻧﻴﺰ ﺁﻣﺪﻩ: «ﻟﻨﻌﻠﻢ ﻣﻦ ﻳﺆﻣﻦ ﺑﺎﻟﺎﺧﺮﺓ ﻣﻤﻦ ﻫﻮ ﻣﻨﻬﺎ ﻓﻲ ﺷﻚ»(١١٢) ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: «ﻟﺎﺭﻳﺐ ﻓﻴﻪ» ﻫﻴﭻ ﺷﻜّﻲ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﻭﻣﺤﺘﻮﺍﻱ ﺁﻥ ﻧﻴﺴﺖ؟ ﭘﺎﺳﺦ: ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ «ﻟﺎﺭﻳﺐ ﻓﻴﻪ» ﺁﻥ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﻛﺴﻲ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺷﻚّ ﻧﻜﺮﺩﻩ ﻭ ﻳﺎ ﺷﻚّ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺣﻘّﺎﻧﻴﺖ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﻪ ﻗﺪﺭﻱ ﻣﺤﻜﻢ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺟﺎﻱ ﺷﻚّ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻛﺴﻲ ﺷﻚّ ﻛﻨﺪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻛﻮﺭ ﺩﻟﻲ ﺧﻮﺩ ﺍﻭﺳﺖ. ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ٦٦ ﺳﻮﺭﻩ ﻧﻤﻞ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ:

«ﺑﻞ ﻫﻢ ﻓﻲ ﺷﻚ ﺑﻞ ﻫﻢ ﻣﻨﻬﺎ ﻋﻤﻮﻥ»(١١٣)

ﭘﻴﺎم ﻫﺎ:

١- ﻗﺮﺁﻥ ﺩﺭ ﻋﻈﻤﺖ، ﻣﻘﺎﻣﻲ ﺑﺲ ﻭﺍﻟﺎ ﺩﺍﺭﺩ. «ﺫﻟﻚ» ﺩﺭ ﺍﺩﺑﻴﺎﺕ ﻋﺮﺏ، «ﺫﻟﻚ» ﺍﺳﻢ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺩﻭﺭ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺑﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﭘﻴﺶ ﺭﻭﻱ ﻣﺎﺳﺖ، ﺑﺎ «ﺫﻟﻚ» ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻋﻈﻤﺖِ ﺩﺳﺖ ﻧﺎﻳﺎﻓﺘﻨﻲ ﻗﺮﺁﻥ ﺣﻜﺎﻳﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. ٢- ﺭﺍﻫﻨﻤﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﺭﻭﺵ ﺩﻋﻮﺕ ﻭ ﻣﺤﺘﻮﺍﻱ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺧﻮﺩ، ﻗﺎﻃﻊ ﻭ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﺑﺎﺷﺪ. ﺟﻤﻠﻪ ﻱ «ﻟﺎﺭﻳﺐ ﻓﻴﻪ» ﻧﺸﺎﻧﮕﺮ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭﻱ ﻭ ﺍﺳﺘﺤﻜﺎم ﻗﺮﺁﻥ ﺍﺳﺖ. ٣- ﺗﻮﺍﻥِ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﺮ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭﺍﻥ، ﺧﻮﺩ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺩﻟﻴﻞ ﺑﺮ ﺍﺗﻘﺎﻥ ﻭ ﺣﻘّﺎﻧﻴﺖ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ. «ﻫﺪﻱ ﻟﻠﻤﺘﻘﻴﻦ» ٤- ﺗﻨﻬﺎ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﭘﺎﻙ ﻭﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭ، ﺍﺯ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻨﺪ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ. «ﻫﺪﻱ ﻟﻠﻤﺘﻘﻴﻦ» ﻫﺮﻛﺲ ﻛﻪ ﻇﺮﻑ ﺩﻟﺶ ﭘﺎﻛﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻨﺪﻱ ﻭ ﻧﻮﺭﮔﻴﺮﻱ ﺍﻭ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺍﺳﺖ.(١١٤)

١٠٢) ﺗﻮﺑﻪ، ٤٥.

١٠٣) ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺕ ﻃﺒﻴﻌﻲ، ﻛﻴﻬﺎﻧﻲ، ﺗﺎﺭﻳﺨﻲ، ﻓﻠﺴﻔﻲ، ﺳﻴﺎﺳﻲ ﻭ ﺻﻨﻌﺘﻲ ﺍﺷﺎﺭﺍﺗﻲ ﺷﺪﻩ، ﻭﻟﻲ ﻫﺪﻑ ﺍﺻﻠﻲ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺍﺳﺖ.

١٠٤) ﺑﻘﺮﻩ، ١٨٥.

١٠٥) ﻟﺎﻳﻬﺪﻱ ﺍﻟﻘﻮم ﺍﻟﻔﺎﺳﻘﻴﻦ» ﺗﻮﺑﻪ،٨٠.

١٠٦) ﻟﺎﻳﻬﺪﻱ ﺍﻟﻘﻮم ﺍﻟﻈﺎﻟﻤﻴﻦ» ﻣﺎﺋﺪﻩ، ٥١.

١٠٧) ﻟﺎﻳﻬﺪﻱ ﺍﻟﻘﻮم ﺍﻟﻜﺎﻓﺮﻳﻦ» ﻣﺎﺋﺪﻩ، ٦٧.

١٠٨) ﻟﺎﻳﻬﺪﻱ ﻣﻦ ﻫﻮ ﻛﺎﺫﺏ ﻛﻔﺎﺭ» ﺯﻣﺮ، ٣.

١٠٩) ﻟﺎﻳﻬﺪﻱ ﻣَﻦ ﻫﻮ ﻣﺴﺮﻑ ﻛﺬّﺍﺏ» ﻏﺎﻓﺮ، ٢٨.

١١٠) ﻫﻮﺩ، ٦٢.

١١١) ﺹ، ٨.

١١٢) ﺳﺒﺄ، ٢١.

١١٣) ﻧﺨﺒﺔ ﺍﻟﺘﻔﺎﺳﻴﺮ ﺑﻪ ﻧﻘﻞ ﺍﺯ ﺁﻳﺔﺍﻟﻠَّﻪ ﺟﻮﺍﺩﻱ.

١١٤) ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﻭ ﻗﺎﺑﻞ ﻛﻢ ﻭ ﺯﻳﺎﺩ ﺷﺪﻥ ﺍﺳﺖ. «ﻭﺍﻟﺬﻳﻦ ﺍﻫﺘﺪﻭﺍ ﺯﺍﺩﻫﻢ ﻫﺪﻱ

مشخصات فایل
عنوان: تفسیر قرائتی - تفسیر بقره ایه181 
حجم فایل:7.4مگابایت

نظرات (۳)

تشکر از سایت خوبتون
اگه تفسیر کامل میبود بهتر بود
ممنون و تشکر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدف از ایجاد پایگاه فرهنگی و مذهبی شهید محسن حججی نشر مطالب مذهبی و هنر خوب زیستن با توجه به احادیث و سخنرانی های مذهبی و درس هایی از قران میباشد. در حقیقت هنر خوب زیستن رکن اصلی فعالیت سایت است.