حکمت گرسنگی

حکمت گرسنگی


بوفضل را گفتند:حکمت از کجا یافتی؟ گفت:از دو طریق اول انکه در هر کاری اخلاص پیشه کردم و دوم انکه روزها را با جوع و شب ها را با شب زنده داری به صبح رساندم. 

روایات گرسنگی

و نقل است علی(ع) را گفتند: بهترین یاور انسان در ورع چه باشد ان جناب فرمودند: نعم العون ورع التجوع. 
و تمام دین در گرسنگی است از بهر انکه گرسنگی حکمت را برقلب ادم سرازیر میکند و باعث تسلط انسانی بر نفس میشود.
گرسنگی انسان را از عالم حیوانی به عالم روحانی عروج می دهد. خواهی که رسی به کام بردار دو گام یک گام ز دنیا و دگر گام ز کام نیکو مثلی شنو ز پیر بسطام از دانه طمع ببر که رستی از دام پیامبر عرض کرد:خداوندا مرا راهنمایی کن که با چه کاری به تو تقرب جوبم؟ خداوند فرمود:شب خودرا روز و روز خود را شب قرار بده
. عرض کرد: چگونه چنین کنم؟ فرمود: خوابت را نماز و طعام خویشتن را گرسنگی قرار بده. 

بهتر است از این مطلب هم دیدن کنید: دیدگاه ائمه در مورد مسواک زدن

ای احمد!به عزت و جلالم سوگند که هر بنده ای که چهار صفت را برای من ضمانت کند،من نیز اورا به بهشت وارد میکنم: زبانش را در کام بپیچید و حرف نزند مگر انکه ان سخن برای او مفید و ثمر بخش باشد.
قلب خود را از وسوسه های اهریمنی حفظ کنر.همواره بیاندیشد که من به او اگاهدو بر کارهایش ناظر هستم و گرسنگی نور جشمانش باشد.
ای احمد ای کاش میدانستی که گرسنگی و سکوت چه لذت و اثاری دارد عرض کرد: خداوندا!گرسنگی چه اثراتی دارد؟فرمود: حکمت حفظ قلب،تقرب به من،حزن همیشگی،کم خرج بودن بین مردم،حق گویی،بی اعتنایی به سختی یا اسانی زندگی.
پی نوشت ها:
توصیه های پزشکی و عرفانی (ابوالفضل علیخانی)