توصیه بهداشتی در الودگی هوا

توصیه های بهداشتی در الودگی هوا

تدابیر الودگی هوا

وبگاه شهید حجحی،نکاتی پیرامون توصیه های بهداشتی در الودگی هوا با حال و هوای این روزهای شهر های صنعتی همچون شهر تهران

که بیشترین جمعیت را در خود دارد گرد اوری کرده است برای خواندن این مقاله میتوانید تنها چند دقیقه اندک وقت بگذرانید....

اولین نیازی که در توصیه تدابیر ضروری حفظ سلامت به آن پرداخته شده، هوا است. هوایی که ما تنفس می کنیم در تمامی وجود ما و در تک تک سلول های بدن اثر می گذارد. هوا عامل ترویح و تازگی روح حیوانی است که منشاء تمامی افعال جسم محسوب می گردد.

بنابراین تردیدی وجود ندارد که سلامت یاآلودگی هوا موجب سلامت یا آلودگی جسمی و بیماری خواهد بود، امروزه آلودگی هوای کره زمین بعنوان مهم ترین مساله بهداشتی کره زمین مطرح شده و روز بروز اهمیت بیشتری پیدا می کند و این اوج درایت و تدبیر و دور اندیشی بزرگان طب ما را می رساند که چگونه در این مهم مداقه کرده اند و با جزئیات کامل کیفیت هوا و تنفس هوای سالم را توصیف نموده اند.

حکیم بزرگ، عقیلی خراسانی در خلاصه الحکمه می گوید: نفس لازمه ی حیات و علامت آن است و انسان را مقدور و ممکن نیست که از آن احتراز و امساک نماید و هوا عامل ترویج روح حیوانی و عدم احتراق آن است.

امروزه که هوای شهرهای بزرگ در برخی از مواقع سال به شدت آلوده شده و آلودگی آن بالاتر از حد استاندارد و به حد هشدار می رسد بیش از پیش نیاز است تا تدابیر مربوطه در این خصوص رعایت گردد در زمان آلودگی هوا توصیه می‌شود:

توصیه های بهداشتی در الودگی هوا

️ ۱) بهترین تدبیر، محافظت فیزیکی است که در این خصوص زندگی در مناطق دارای هوای سالم توصیه می شود، لذا در صورتیکه برای شما مقدور است از شهرهای دارای هوای آلوده به مناطق دارای هوای سالم مهاجرت نمایید یا در مواقعی که آلودگی هوا در حد هشدار است از منزل خارج نشوید و یا در چنین مواقعی یک مسافرت چند روزه به یک نقطه خوش آب و هوا را در برنامه خود قرار دهید.

️ ۲) هنگام خروج از منزل، حتی الامکان مدت زمان کمتری در فضای باز و آلوده حضور داشته باشید و در این مدت از ماسک های استاندارد دارای فیلتر استفاده نمایید.

۳) شستشوی مرتب مجاری تنفسی مخصوصاً پس از بازگشت به منزل

️ ۴) مصرف عرق بارهنگ برای تقویت ریه.

️ ۵) همراه آلو بخارا خوردن کدو (حلوایی یا خورشتی) به اشکال مختلف مصرف نمایید.

۶) مصرف پرتقال شیرین به شرط آنکه در دستگاه گوارش رطوبات اضافی وجود نداشته باشد.

️ ۷) چای دارچین را هر روز یک لیوان بنوشید.

️ ۸) ماالشعیر طبی میل نمایید.

️ ۹) پیاز پخته و سیر پخته در وعده های غذایی مصرف نمایید.

️ ۱۰) وقتی سموم هوا جذب بدن می گردند کبد باید آن را سم زدایی کند، مصرف مقویات کبدتوصیه می شود. برای تقویت کبد، خوردن سیب و انار توصیه می گردد. سیب بالخاصیه مقوی کبد است و انار خاصیت دفع سموم دارد. مصرف روزانه یک لیوان آب سیب نافع است. هر روز ۲ عدد سیب شیرین را با پوستش میل کنید. روزانه یک تا دو عدد انار بزرگ رسیده را به طور کامل میل نمایید.

️ ۱۱) مصطکی رومی به عنوان ادویه، در پخت و پز غذا استفاده کنید. عرق کاسنی را به همراه عرق شاطره به نسبت دو سوم به یک سوم روزانه یک استکان میل کنید. ️ ۱۲) مصرف ماء الجبن (آب پنیر ) به صورت مداوم روزانه یک لیوان با توجه به خاصیت سم زدایی آن، بسیار موثر می باشد.
تذکرات:

داشتن تغذیه سالم مهمترین و موثرترین عامل داشتن یک کبد سالم است که نقش کلیدی در سم زدایی دارد. ساکنین شهرهای بزرگ و صنعتی باید تغذیه سالم داشته باشند تا کبدشان همواره از قدرت کافی جهت سم زدایی برخوردار باشد.

منبع:کانال دکتر روازاده

مشخصات مطلب
عنوان: توصیه بهداشتی در الودگی هوا