سخنرانی حجت السلام لقمانی-هنر خوب زیستن1شهریور96

سخنرانی حجت السلام لقمانی-هنرخوب زیستن1شهریور96

دانلود مستقیم سخنرانی حجت السلام لقمانی در برنامه سمت خدا با موضوع هنر خوب زیستن ،1شهریور 96.

بخشی از این سخنرانی

شریعتی: ما خیلی خوشحال هستیم که روزهای چهارشنبه در خدمت شما هستیم و به واسطه تعاملی که با جوان‌ها و دانشگاهیان داشتید، به نظر می‌رسد که روزهای پرباری را در محضر شما داشته باشیم. مشتاق هستیم که بدانیم روزهای چهارشنبه قرار است چه مباحثی را از شما بشنویم؟
حاج آقای لقمانی:

به به از پیوند یاس و نسترن *** هم حسین اینجا شکوفد هم حسن چهارده آیینه پاک و صیقلی *** یازده آیینه از نسل علی

من به فال نیک می‌گیرم که شروع همکاری ما با این برنامه بسیار مخاطب با این روز عزیز شروع شده است. یکی از موضوعاتی که بنده طی سالیانی که با گروه‌های مختلف بودم و می‌بینم که جای آن در محافل خالی است، بحث هنر خوب زیستن است. گاهی یک سخن آنچنان گرما و انرژی به انسان می‌دهد که شصت سال انسان را گرم نگه می‌دارد.  یعنی شصت سال احیا می‌کند. گاهی می‌گوید: اگر این جمله را چهارده سالگی می‌دانستم زندگی من مسیر دیگری پیدا می‌کرد.

گاهی بعد از هفتاد سال به گذشته نگاه می‌کند و می‌بیند سوخته است. تهی و پوچ است. افرادی که با الگوهای والا سر و کار دارند این ویژگی را پیدا می‌کنند و زود تغییر مسیر می‌دهند. این هنر خوب زیستن کاری به بی‌سواد و کم سواد و پر سواد ندارد. از سه سالگی تا 103 سالگی شامل همه می‌شود. استثناء هم ندارد. یعنی گاهی موضوعاتی که مطرح می‌شود، انسان شکفته می‌شود. زنده و بالنده می‌شود. اما وقتی که انسان این هنر را نداند و بلد نباشد، هنر یعنی دانایی و زیبایی! هم انسان از ماوراءالطبیعه بداند. از آن طرف برایش امدادهایی بیاید و بفهمد دارد چه می‌کند. این هنر است. دلم می‌خواهد با یک داستان شروع کنم که به اندازه ده جلد کتاب ارزش اخلاقی و کاربردی دارد. دهه هفتاد شمسی در ایران، یکی از چهره‌های به نام که در رژیم قبل سی سال سابقه سیاسی داشت در بیمارستان بستری شد. حزب توده مشغول بود. دو هفته قبل از مرگش زن و بچه‌اش را صدا زد و گفت: می‌خواهم وصیت کنم. گفتند: چه می‌خواهی وصیت کنی؟ گفت: الآن هوشیاری من صد در صد است. می‌خواهم وصیت کنم که اگر موقع رفتن هوشیاری‌ام را از دست دادم، قلب، کلیه، کبد و اعضای بدنم که مفید است به بدن یک انسان صالح پیوند بزنند. بیست سال قبل کادر اهدای اعضاء نبود. گفتند: بسیار خوب، سر اصل مطلب برویم. چه می‌خواهید وصیت کنید؟ کجا شما را دفن کنیم؟ گفت: بدنم را به باغ وحش تهران ببرید. به رئیس باغ وحش بدهید. در قفس یکی از حیوانات درنده بیاندازد. تعجب کردند!!! گفت:

در این دو هفته که در بیمارستان بودم نگاهی به گذشته کردم، هیچ برای عرضه به خدا ندارم. همه هیاهو برای هیچ بود! نمی‌دانستم باید چه کنم و هنر خوب زیستن را بلد نبودم. شاید موقع مرگم بدنم به درد یک حیوان درنده بخورد.

مشخصات فایل:
دانلود با لینک مستقیم
عنوان: سخنرانی حجت السلام لقمانی-هنر خوب زیستن1شهریور 96
حجم: 12.00 مگابایت

منبع: وبگاه شهید حججی