مجموعه احادیث طمع

مجموعه احادیث طمع

مجموعه ای از احادیث طمع برگرفته از کتاب جهاد با نفس.
1)امام صادق(ع)فرمودند:چه زشت است برای مومن،که دلباخته چیزی شود که باعث خواری اش گردد. 

2)امام باقر(ع) فرمودند: چه بد است بنده ای که طمع،اورا اسیر خود کند،و چه بد است بنده ای که هوا و هوس اورا خوار نماید.
3)حضرت علی بن الحسین فرمودند: تمامی خیر را در این یافتم که انسان طمع به مال مردم نداشته باشد.
4)سعدان گوید:از امام صادق درباره چیزی که ایمان را در انسان استوار میکند پرسیدم، امام فرمود:ان چیزی که ایمان را ثابت میکند ورع و پرهیزکاری است،و ان چیزی که ایمان را از ادمی بیرون میبرد طمع است.
5)امیرالمومنین در وصیت خود به فرزندش محمد حنیفه فرمود: اگر دوست داری نیکی دنیا و اخرت را در خود جمع کنی طمع خود را از انچه دردست مردم است کوتاه کن.
6)امام باقر فرمودند:مردی به خدمت پیامبر اکرم امد و عرض کرد: ای رسول خدا!به من چیزی بیاموز(تا از ان پند گیرم) پیغمبر فرمود:بر تو باد به ناامیدی از انچه در دست مردم است که این حالت ثروت نقد است. ان مرد گفت: بیشتر نصیحتم فرمایید،حضرت فرمود:بپرهیز از طمع که ان،فقر حاضر است.
7)امام صادق از پدرانش نقل کرده که از حضرت علی سوال شد:ثبات ایمان به چیست؟ حضرت فرمود:به ورع و پرهیزکاری است. گفته شد:از میان رفتن ایمان به چیست؟ فرمود:به طمع.
8)امیرالمونین در نهج البلاغه میفرماید:بیشترین شکست خردها در اثر زرق وبرق طمع هاست.
9) از حضرت علی نقل است که مردی به خدمت پیغمبر امد و عرض کرد:یا رسول الله مرا به کمترین سخن سفارش کن،شاید یاد بگیرم. پیغمبر فرمود:تو را به پنج چیز سفارش میکنم:نسبت به انچه در دست مردم است مایوس و ناامید باش که ان بی نیازی حاضر است،و بپرهیز از طمع که ان فقر حاضر است،و نماز بخوان مثل کسی که درحال مرگ است، و بپرهیز از انجام کاری که عذرش را بخواهی، ودوست بدار برای برادرت انچه را برای خود دوست میداری.
منبع:کتاب جهاد با نفس شیخ حر عاملی صفحه 234-23
5