عوامل شادابی و نشاط از دیدگاه امام صادق

عوامل شادابى و نشاط از دیدگاه امام صادق

امام صادق : هر کس کفش زرد بپوشد، تا هنگامى که آن را کهنه کند، در شادمانى است.

امام صادق : سه چیز چاق مى کند و سه چیز دیگر، لاغر مى کند: آنچـه چاق مى کند، عبارت است از: پیوسـته حمـام کـردن، استنشـاق بـوى خـوش، پوشیدن جامه ى نرم....

الکافى - به نقل از احمد بن محمد بـن خالـد، از یکـى از یـارانش -: امـام صادق فرمود: «سه چیز است که خوردنى است که خـوردنى نیسـت ولـى چاق مى کند؛ سه چیز است که خوردنى است ولى لاغر مى کند؛ دو چیـز اسـت که براى هر چیزى سودمند است و براى هر چیز، ضرر ندارد، و دو چیز است که از هر جهت، زیان دارد و براى هیچ چیز فایده ندارد. اماآن سه چیز که خوراکى نیست و چاق مى کند عبارت اند از: پوشیدن زیرپوش کتان، بوى خوش، و نوره کشیدن.

آن سه چیز که خوردنى است و لاغر مى کنـد، عبـارت انـد از گوشـت خشک شده، پنیر و خرماى تازه به بار نشسته (و در حدیثى دیگر آمـده اسـت: گوشت راسته ى شتر و لرد روغن). آن دو چیزى هم که براى هر چیزى سودمند است و براى هیچ چیز ضرر ندارد، عبارت انـد از: آب نیمگـرم و انـار. و آن دو چیزى هم که براى هر چیز زیان دارند و براى هیچ چیز مفید نیستند، عبارت اند از: گوشت خشک شده و پنیر.

(راوى مى گوید: ) گفتم فدایت شوم! آن جا گفتى لاغر مى کننـد و ایـن جـا مى گویى زیان مى رسانند؟! فرمود: «آیا نمى دانى کـه لاغـرى، خـود از (مصـداق هـاى) زیـان دیـدگى است؟!

امام صادق : تعویذ (نشاط و شادى)، در ده چیز است: قدم زدن، سوارى، درآب غوطه خوردن، به سبزه نگریستن، خـوردن و آشـامیدن، بـه زن خـوش سیما نگاه کردن، آمیزش جنسى، مسواک زدن، سر را با خَطمى در حمام و جـز ان شستن، و با مردم هم سخن شدن.

  1. امام صادق : دست هایتان را پیش و پس از غذا خوردن بشویید، که فقـر را میبرَد و بر عمر مى افزاید. 

بهتر است از این مطلب هم دیدن کنید: سخنرانی حجت السلام پناهیان-دینداری شاد